Avbryt

E-post kjell.conradsson1@gmail.com
Orgnr 827500-4110

Om Farstorps IK

Farstorps IK bildades 1930 men redan på 20-talet spelade byns ungdomar matcher mot andra lag. Per cykel tog man sig till metropoler som Mosstorp och Ånhult mellan Stenberga och Virserum.

Det här var långt före kampanjer om nykterhet inom idrotten. Därför fick en match i Mosstorp avbrytas en gång i slutet av 20-talet.

Planen begränsades på ena sidan av en stengärdesgård och på den andra av ett röse med sprängsten.

Rätt som det var träffade bollen en vass sten och luften gick ur. Eftersom man bara hade en boll fick en kurir sticka in till Virserum för att försöka skaffa fram en ny. Det tog två timmar och under den tiden hade Mosstorps spelare hunnit bli indisponibla. De hade tullat rejält av de dryckesvaror som var avsedda för den efterföljande festen.

Men det fanns i Farstorp en önskan bland de unga om att göra en seriös fotbollsatsning. Med skolläraren Ragnvald Widén i spetsen bildades Farstorps IK 19 maj 1930.

De första åren spelade man enbart vänskapsmatcher. 1935 kom FIK med i pokalserien som förutom Farstorp bestod av Alseda, Kvillsfors, Holsby, Ädelfors, Näshult, Ekenässjön och Bäckseda.

Efter några år gick Farstorps IK med i det reguljära småländska seriesystemet och tog 1938 hem klubbens första serieseger. Den serien hade benämningen Centralserien.

Efter ett år i vad som kallades Smålandsserien återkom klubben i pokalserien under krigsåren för att efter ombyggnad av Solviksvallen återigen ingå i det reguljära seriesystemet från 1950 och framåt.

Klubbens andra serieseger kom 1964 i division 7. Säsongen därefter blev den första med en tränare som hämtats utanför den egna kretsen, närmare bestämt Rune Adolfsson som närmast kom från Hvetlanda GIF. Han var spelande tränare och med honom i laget höll på FIK på att vinna sexan.